Architectenbureau ZJA zag mijn model van Sweco waar op twee van hun geesteskinderen uitgebeeld stonden. De fietsbrug in Tessenderlo en de Zwijnaardebrug te Gent. Zo kwam de vraag op of ik een model kon maken wat meer accuraat was en het team van ZJA zelf zou kunnen bouwen! Wat een gave uitdaging!
Lengte: 1.92 m
Stukjes: 6.278
Let wel: LEGO heeft zelf op het moment van oplevering van dr brug maar 6 modellen uitgebracht met meer stukjes. In grootte van het uiteindelijke model, is deze brug anderhalf keer groter dan LEGO's grootste set!
Zekere één van de lastigere bouwwerken die ik heb mogen ontwerpen. De grootte, de structuur en bovenal de curve maakte dit een fantastische uitdaging. Ook de computer had er moeite mee, zoals je onderaan deze pagina kunt zien met rails, die op het scherm stijf recht blijft.
Het oogmerk was een model te maken in lijn met de modellen die architectenbureaus gewoon zijn. Hiernaast zie je het schaalmodel van ZJA van de fietsbrug te Tessenderlo, zoals ook in de Sweco-build te zien is, maar heir was de uitdaging de andere brug: de Zwijnaardebrug uit Gent.
De brug is een gekromd op een subtiele wijze waarvoor LEGO eigenlijk niet bedoeld lijkt. Centraal vraagstuk was dan ook hoe de curve goed tot zijn recht te laten komen, op een brug in minifig schaal. De nodige prototypes passeerden op het scherm in het computerprogramma Stud.IO voordat de eerste bouwtesten met echte LEGO volgden.
De brug bestaat uit een groot deel uit knooppunten en balken. De balken aan de buitenzijde van de brug zijn net wat langer dan de binnenzijde en zo ontstaat de subtiele kromming. Op elk knooppunt komen zes balken bijeen. Uiteindelijk doet de natuurkunde ook in de LEGO zijn werk: als je het model met één hand oppakt in het midden, blijft de gehele brug stijf van vorm door de driehoekstructuur.
Aan de lange zijde hangt een donkerrood balkon, met daarop een fietspad. het fietspad is dus met een grotere radius langer dan de buitenzijde van de brug. Het laat zich raden dat het op vierkantjes gebaseerde LEGO zich lastig laat krommen. Elke ophangstructuur voor het fietspad is dan ook anders dan de vorige.
Boven in aanbouw, en onder af als tussenversie.
Let wel: dit project kon alleen een succes worden met de forse inzet van Egon, die het model op stevigheid, en de instructies op helderheid, voor me heeft getest. Gaandeweg kwamen we erachter dat het model tal van modificaties nodig had om een succes te worden.
Egon aan het werk! En hieronder het eindresultaat.
De opbouw van de brug
Om de brug verplaatsbaar te houden, is de brug te bouwen op een stevige houten plaat, waarin ankerpunten zijn verwerkt.
Meubelplaat, op maat gezaagd en voorzien van 4 'putten' aan de ene zijde om bevestiginsplaatjes vast te zetten en aan de andere zijde rubber nopjes om krassen te voorkomen.
Vervolgens zijn plates op exact de juiste plek vastgezet met schroeven en lijm, zodat vanuit de bouwinstructies de brug op de plank opgebouwd kan worden
De brug staat in het echt op driehoekige betonnen poeren waaraan op elke hoek een poot schuin omhoog wijst. Nu is de geometrie al een uitdaging - proefmodel hiernaast, de definitieve versie is obv flextube met 15712 tile-clips -, maar bovendien moeten deze poeren ook nog een gewicht dragen. Gelukkig doen ze dat niet alleen, aangezien een flink deel van de krachten op de betonnen uiteinden rust (zie hierna).
De twee poeren zijn gelijk de plekken waar de displaybordjes met modelinformatie staat vermeld. Eén zijde met informatie over de echte brug, en de andere zijde met informatie over het LEGO-model.
De brugeinden staan aan beide zijden op stevige 'betonnen' brughoofden. eze onwrikbare uiteinden houden net als in het echt, de brug op zijn plaats en in balans. De helling aan de bovenzijde sluit aan bij de schuine draagbalken van het fietspad / balkon. De betonnen brugeinden worden ook vast op de plank gemonteerd.
Nu spreekt de rest van de brug voor zich, met een ribbenstructuur, knooppunten raildek en fietsbalkon. Maar met een LEGO doos die zelf gebouwd ging worden, kon een mooie door niet ontbreken.
Alle onderdelen per soort gesorteerd en met kleurcodes per fase opgeborgen in een mooie doos. Samen met een anonieme ompakdoos en de plank krasvrij in het folie, is het pakket klaar voor uitlevering!
Renders van de brug